Mobilās aplikācijas un uzņēmumu komunikācija

Mobilās aplikācijas (lietojumi, lietotnes) ir joma, kura mani saista jau no 2008. gada, kad tiku pie sava pirmā aifona. Toreiz, ja kāds vēl atceras, Apple piedāvāja aplikācijas veidot tikai web vidē, vēl nebija ne App Store, ne Angry Birds. Vienīgā iespēja tikt pie aplikācijām – uzlauzt (jailbreak) savu telefonu un uzstādīt uz tā “neoficiālās” hakeru komūnas veidotās mobilās aplikācijas.

Mana pirmā mobilā aplikācija 2008. gada rudenī bija “moziņas” jeb mobilās ziņas. Toreiz nevienam Latvijas ziņu portālam nebija mobilās versijas, kas būtu lietojama uz iPhone mobilā pārlūka. Ziņu aģentūrai LETA bija tik vien kā WML ziņu lapa, kuru uz iPhone pat nevarēja apskatīties. Vienas ziņas atvēršana no delfi.lv – ap 800 kilobaitu, 17 sekundēm un rezultāts – mazi burtiņi un daudz reklāmlaukumu. Neodod dievs tādu ziņu atvērt ārzemēs – 4 lati par ziņu (mobilais internets ārvalstīs bija krietni dārgāks nekā tagad).. Tā tapa moziņas jeb Latvijas ziņu portālu ziņu agregators (apkopotājs). Aplikācija bija domāta man un beigās to lietoja arī daži draugi, saprotamu iemeslu (autortiesību) dēļ šāds projekts nevarēja būt publisks. Aplikācija strādāja webā, savāca ziņas no portāliem, izfiltrēja tīro ziņas saturu, nogriežot nost bildes, reklāmlaukumus, uzliekot formatējumu lai ziņu būtu ērti apskatīt mobilajā pārlūkā. Šogad moziņas “izslēdzu” – šobrīd ikvienam sevi cienošam ziņu portālam ir mobilā versija - m.delfi.lv, m.apollo.lv, m.tvnet.lv, m.diena.lv, m.db.lv, lai ziņu lasīšana mobilajā būtu ērta. Vēl vairāk- vairākiem medijiem nu jau ir arī mobilās aplikācijas kas radītas konkrētajai mobilajai platformai- piemēram Delfi.lv.

2009.gadā ar dažiem draugiem sākām veidot mobilās aplikācijas tieši Apple iOS platformai (kāpēc tieši tai – tā ir garāka runa) un pagājušajā gadā izveidojām uzņēmumu “Happy Moments” . Strādājam gan paši pie saviem projektiem, kas tiek publicēti App Store (pēdējais no tiem ir DrinkControl - mobilā aplikācija mēreniem iedzērājiem vai vismaz tādiem, kas cenšas ievērot mērenību iedzeršanā), gan klientu projektiem, konsultējot par mobilajām weblapām un mobilajām aplikācijām – pagaidām tikai iOS platformai (iPhone, iPad, iPod Touch).

Vienlaikus visu šo laiku esmu vērojis Latvijas uzņēmumu lēnīgumu mobilās jomas apgūšanā. Un, lai gan ir daži patiešām pozitīvi izņēmumi- piemēram, airBaltic, un vairāk vai mazāk veiksmīgi eksperimenti, vairums Latvijas uzņēmumu mobilo jomu pilnībā ignorē. Kā gan citādi skaidrot neglīto bildi, kas veidojas ja Latvijas iemīļotākā zīmola Top10 uzvarētāju mājaslapas apskatās mobilajā pārlūkā.

Latvijas iemīļotākie zīmoli mobilajā tālrunī

Kad pirms nedēļas OMD pārstāvji uzaicināja mani pastāstīt par mobilajām aplikācijām savu klientu pasākumā, bija iemesls savas pārdomas par to, kādēļ uzņēmumiem ir pēdējais laiks pievērsties mobilajiem lietotājiem, sasistematizēt (oh, kas par vārdu) prezentācijā.

Zem slaidiem ir arī komentāri (Speaker notes) bet lai tos redzētu, jāiet prezentāciju skatīties uz Slideshare. Priecāšos par komentāriem.